W siedzibie ZG ZNP odbyła się dyskusja wokół raportu „MŁODZI NAUCZYCIELE ODCHODZĄ ZE SZKOŁY”. Dr Bartosz Redlinski prowadził interesujące wydarzenie, które otworzył Prezes ZNP kol. Sławomir Broniarz. Wśród zaproszonych gości: Pani Paulina Piechna Więckiewicz wiceminister MEN, prof. dr hab. Andrzej Szeptycki MNiSZW, dr Joanna Dobkowska, prof.Anna Zielińska, prof. Małgorzata Żytko oraz nauczycielki : Anna Zając, Aneta Mastalerz.
Pani wiceminister zwróciła uwagę na wypalenie zawodowe nauczycieli, brak realizacji marzeń i ambicji zawodowych, niskie wynagrodzenia, niski prestiż zawodowy, niepokojące relacje nauczyciel rodzic, nauczyciel uczeń… W grudniu br MEN dokona podsumowanie pracy grup roboczych w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodowej;
Prof. dr hab. Andrzej Szeptycki MNiSZW w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na zmiany podejścia młodych nauczycieli do życia, poprzestanie na studiach licencjackich, późniejsze uzupełnianie kwalifikacji, co w przypadku zawodu nauczyciela ma niebagatelne znaczenia z powodu jakości nauczania. Młode pokolenia nauczycieli coraz częściej zmienia pracę, zauważa się brak zaangażowania młodych nauczycieli w pracę zawodową. Problemem zawodu nauczyciela jest jego przyszłość spowodowania spadkiem demograficznym. Dokonał oceny funkcjonowania szkolnictwa prywatnego, które nie zawsze jest na wysokim poziomie szczególnie w małych aglomeracjach miejskich, co wpływa na jakość. Pozytywnie ocenił współpracę uczelni wyższych ze szkołami średnimi przy realizacji wspólnych programów edukacyjnych. Wiele do zrobienia jest w obszarze rekrutacji obcokrajowców – jest popyt jest podarz, ale nostryfikacja dyplomów w przypadku braku kierunków na polskich uczelniach jest barierą.
Dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego UW przedstawiała wyniki badania międzynarodowego / w przyszłości kolejne dot. obciążenia nauczycieli.
Brak 20 000-23 000 kadry nauczycielskich na wszystkich poziomach edukacyjnych. 82% nauczycieli legitymuje się wiekiem więcej niż 40 lat, a ponad połowa z nich to 50 latkowie.
Liczba chętnych na kierunki pedagogiczne się zmniejsza z roku na rok, a rezygnacja ze studiów odchodzenie w trakcie ich trwania jest coraz częstszym zjawiskiem.
RAPORT PIRLS z roku 2021 – przedstawiając wyniki raportu, podkreśliła, że samopoczucie i satysfakcja z wykonywanego zawodu to wynik 27% wysokiego zadowolenia i 17% niskiego zadowolenia. Wśród 20 krajów, w których przeprowadzono badanie Polska zajmuje ostatnie miejsce / w badaniu wzięły udział kraje: Turcja, Wielka Brytania /.
Dr hab. Anna Zielińska UW poinformował, że w badaniu wzięli udział nauczyciele do 5 lat stażu pracy. 64% to nauczyciele z doświadczeniem 4-5 letnim / w wieku 25-29 lat/, kolejni w wieku 30-35 lat; 40,50,55,60 lat – poniżej stażu 5 letniego – 60% to nauczyciele kontraktowi; 49% rozważa zmianę zawodu,
Czynnikami motywującymi do pracy: 70% pozytywny kontakt- relacje z dziećmi, poczucie efektywności pracy, poczucie sprawstwa, możliwość podnoszenia kwalifikacji, dobra współpraca z rodzicami, efekty pracy, dobry klimat w szkole, dobra organizacja pracy szkoły, łatwość znalezienia pracy, spełnienie zawodowe, praca na rzecz społeczeństwa, pozytywne wyzwanie.
Czynniki demotywujące : zmęczenie, zobojętnienie, wypalenie zawodowe, mniejsze poczucie sprawstwa, środowisko nauczycielskie, organizacja pracy, niskie wynagrodzenia, trudne warunki pracy, trudna współpraca z rodzicami, nietrafiony wybór zawodu, brak poczucia uznania społecznego, brak wsparcia psychologicznego, brak przygotowania do pracy, brak szacunku, uznania i współpracy, brak poczucia bezpieczeństwa, autonomii, uznania zwodu nauczyciela, samopoczucie, życie osobiste, konflikty z rodzicami – roszczeniowość / przy braku obowiązków rodzicielskich /
Panelistki wskazały, że w mniejszych aglomeracjach miejskich istnieją większe szanse zatrudnienie i rzadko występuje zjawisko zmiany miejsca pracy, nie ma przypadku wyboru tego zawodu, bo jest to szansa zatrudnienia, jest większe wsparcie rodziców i dyrekcji szkoły.
W większych aglomeracjach miejskich nauczyciele pracują więcej z uwagi na „drogie życie” / nadgodziny, dorabianie w firmach poza szkołą (opieka nad starszymi, studia rehabilitacyjne).
Wynagrodzenia są nieadekwatne do kwalifikacji , dodatki motywacyjne są uznaniowe, brak wypłaty wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe / wycieczki, zielone szkoły / i doraźne zastępstwa, spłaszczone wynagrodzenia w stosunku do personelu obsługowego, trwający awans zawodowy latami, brak wsparcia psychologicznego dla nauczycieli w tym również wspomagających, w edukacji włączającej brak odpowiednio wyposażonych sal dydaktycznych, brak sprzętu i pomocy dydaktycznych, przygotowania merytorycznego dla nauczycieli, problemy z uczniami migracyjnymi z powodu braku znajomości języka polskiego przy dużej liczebności klas w których są dzieci z orzeczeniami, dzieci uzdolnione, z zaburzeniami rozwojowymi/ wymagania rodziców w stosunku do nauczyciela/.
Zmiany wymaga systemu kształcenia nauczycieli / w Walii 80% czasu student spędza w szkole, a 20% na uczelni – stawia na przygotowanie praktyczne/, ważne jest doświadczenie starszych stażem nauczycieli, którzy mogą wprowadzać do zawodu młodego nauczyciela – opieka mentorska.