Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Ministerstw Edukacji Narodowej zaprezentowali projekt roboczy podstaw programowych w zakresie nowego przedmiotu – edukacja obywatelska, który zastąpi dotychczasową historię i teraźniejszość (HiT). Przekazano również istotne informacje dla organizacji zajęć z tego przedmiotu. Szczegóły poniżej.
Edukacja obywatelska – założenia podstaw programowych
Zgodnie z przedstawionymi informacjami przedmiot edukacja obywatelska ma składać się z 3 obowiązkowych elementów: wiedza i umiejętność, prawdziwe działania obywatelskie (każdy uczeń będzie musiał zrealizować 4 takie działania), projekt edukacyjny (społeczny lub badawczy).
Założenie, które towarzyszy projektowanym podstawom programowym to przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego zaangażowania obywatelskiego, które oparte jest na poczuciu odpowiedzialności za dobro wspólne i kraj. Dzięki edukacji obywatelskiej uczniowie mają najważniejsze procesy i zjawiska w życiu społecznym i politycznym, ale też interesować się wybranymi zjawiskami, by w oparciu o rzetelnie dobrane informacje, ale też własne wartości formułowali opinie na ten temat a finalnie potrafili oddolnie rozwiązywać problemy społeczne.
Kiedy nowe podstawy programowe będą gotowe
Ostateczna wersja projektu podstaw programowych w zakresie edukacji obywatelskie ma zostać skierowana do konsultacji w październiku 2024 r. Z kolei w grudniu 2024 r. ma dojść do podpisania rozporządzenia uwzględniającego nowe podstawy.
Zapoznaj się z roboczym projektem podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska dla: liceum ogólnokształcącego i technikum, branżowej szkoły I stopnia.
Wymiar godzin zajęć z przedmiotu edukacja obywatelska
Przedmiot edukacja obywatelska zostanie wprowadzony w klasach I liceum, technikum i branżowej szkoły I stopnia w roku szkolnym 2025/2026. Wymiar godzin zajęć przedstawia się następująco: liceum ogólnokształcące i technikum – 2 godziny w klasie II i 1 godzina w klasie III, branżowa szkoła II stopnia – po 1 godzinie w klasie II i III.
Edukacja obywatelska – kwalifikacje nauczycieli
Z wypowiedzi przedstawicieli MEN wynika, że do nauczania przedmiotu edukacja obywatelska nie będą wymagane odrębne kwalifikacje. Uprawnienia do prowadzenia tych zajęć będą mieli nauczyciele mający kwalifikacje w zakresie: wiedzy o społeczeństwie, historii, historii i teraźniejszości.
Źródło: Strona internetowa MEN
Opracowanie: Michał Kowalski