To już kolejna zmiana jednego z fundamentalnych dla nauczycieli aktów prawnych. Poprzednie zmiany, zamiast porządkować sytuację, tylko ją skomplikowały. Problemy z interpretacja przepisów mają już nie tylko nauczyciele, ale i dyrektorzy, wizytatorzy a nawet … samo MEN Rodzi to określone konsekwencje, szczególnie przy procedurze awansu zawodowego.
ZNP wskazuje na potencjalne problemy i sprzeciwia się zmianom.
Kwalifikacje nauczycieli według MEN. Pedagog specjalny nie zastąpi nauczyciela wychowania przedszkolnego.
ZNP stanowczo sprzeciwia się jednej z propozycji. Chodzi o dopuszczenie do pracy w przedszkolach osób posiadających kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne.
„Nie należy problemów kadrowych rozwiązywać w sposób obniżający jakość nauczania. Nauczyciele przedszkola są najbardziej wykształconą grupą wśród wszystkich nauczycieli, ukończyli wiele kierunków studiów podyplomowych, doskonalą się na bieżąco, dzielą się swoją wiedzą. Wprowadzają nowatorskie metody pracy z dzieckiem”
„Przygotowanie zajęć dydaktycznych dla każdej z grup wiekowych wymaga doskonałej wiedzy, nie tylko z zakresu psychologii małego dziecka, ale również z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego” – ten fragment specjalnie wyróżniono w piśmie do MEN.
„Placówki przedszkolne to przykład polskiego sukcesu edukacyjnego, nauczycielki tego etapu edukacyjnego to najlepiej wykształcona i kreatywna część edukacyjnej kadry w Polsce, a edukację przedszkolną cechuje wysoka jakość. Przeciwdziałając brakom kadrowym należy podejmować takie działania by tego nie zaprzepaścić” – zaznacza Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Związek proponuje rozwiązania, które mogą zwiększyć atrakcyjność pracy w przedszkolu:
„Niezbędne dla pozyskania młodych nauczycielek do pracy w przedszkolu jest podwyższenie ich wynagrodzeń, zapewnienie stabilnego awansu materialnego, wprowadzenie zapisu do Karty Nauczyciela o dodatkach za wychowawstwo nauczycieli przedszkolnych, ujednolicenie standardów zatrudnienia pracowników niepedagogicznych, zmniejszenie liczebności dzieci w oddziałach, doposażenie miejsc pracy oraz zmiana kwalifikacji pojęcia nauczania języka obcego i związanych z tym wymogów kwalifikacyjnych dla nauczycieli przedszkoli”.
Związek zgłosił także uwagi ws. uregulowania w nowelizacji sprawy kwalifikacji do nauczania nowego przedmiotu edukacja obywatelska. Pozostałe propozycje ZNP opiniuje pozytywnie.