INFORMACJA NR 106 z dnia 7 maja 2025r. -Ankieta GN

Ankieta Głosu. Status funkcjonariusza publicznego dla nauczyciela. Czy to zmiana,  na którą czekamy?

Przyznanie nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych – to jedna ze zmian proponowanych przez MEN w przygotowywanej nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Nauczycielu, czy popierasz taką zmianę?

Takie pytanie zadał nauczycielom Głos Nauczycielski . Chcemy poznać opinię Czytelników w tej sprawie. Wydaje się, że przyznanie statusu funkcjonariusza publicznego „w pełni” zwiększy ochronę prawną nauczycieli i wzmocni ich pozycję w sytuacjach, które niestety się zdarzają – agresji słownej lub fizycznej ze strony uczniów lub ich rodziców.

W ocenie MEN, „ze względu na pojawiające się wątpliwości interpretacyjne, zasadne jest uczynienie nauczycieli funkcjonariuszami publicznymi, co jednoznacznie przesądzi, że jako funkcjonariusze publiczni są oni chronieni również w sytuacjach, >>gdy bezprawny zamach na osobę funkcjonariusza publicznego został podjęty z powodu wykonywanego przez niego zawodu lub zajmowanego stanowiska, ale niekoniecznie podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych<< (postanowienie Sądu Najwyższego z 22 listopada 2017 r., V KK 300/17). W sposób oczywisty wzmocni to ich prawną ochronę, szczególnie poza godzinami ich pracy” – napisano w założeniach projektu.

Jednym z pytań, jakie mogą się pojawić w kontekście tej zmiany jest jej wpływ na prawo nauczycieli jako funkcjonariuszy publicznych do strajku. Odpowiedź jest zawarta w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz.U. 2020 poz. 123, t.j.). Otóż ustawa nie zakazuje funkcjonariuszom publicznym jako takim udziału w strajku, natomiast art. 19 ust. 2 wymierania enumeratywnie agencje i służby państwowe, w których niedopuszczalne jest organizowanie strajku (m.in. w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, w jednostkach policji i wojska itd.).

Zapraszamy do udziału w naszym głosowaniu!

Początek formularza

Nauczycielu, czy popierasz taką zmianę?

TAK to konieczna zmiana, od dawna na to czekamy

NIE,  wystarczy, że mamy ochronę przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych

NIE

Trudno powiedzieć

Przyznanie nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych – to jedna ze zmian proponowanych przez MEN w przygotowywanej nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Nauczycielu, czy popierasz taką zmianę? Takie pytanie zadaliśmy nauczycielom odwiedzającym stronę Głosu. Chcielibyśmy poznać opinię Czytelników w tej sprawie. Wydaje się, że przyznanie statusu funkcjonariusza publicznego „w pełni” zwiększy ochronę prawną nauczycieli i wzmocni ich pozycję w sytuacjach, które niestety się zdarzają – agresji słownej lub fizycznej ze strony uczniów lub ich rodziców. Być może jednak część osób uzna ten status za nadmiarowy i/lub postawi pytanie czym będzie skutkować w praktyce przyznanie tego statusu poza wzmocnieniem ochrony prawnej.

MEN przypomina, że już obecnie art. 63 ust. 1 Karty Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986, z późn. zm.) stanowi, że „nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta                               z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia                         6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny”.

Natomiast  art. 231a Kodeksu karnego stanowi, że „z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych funkcjonariusz publiczny korzysta również wtedy, jeżeli bezprawny zamach na jego osobę został podjęty z powodu wykonywanego przez niego zawodu lub zajmowanego stanowiska”. Jednak to nie wystarczy.

POWIĄZANE WPISY

13.10.2025

Życzenia z okazji Dnia Edukacji Narodowej – 14 października 2025r.

...

Czytaj więcej

07.10.2025

INFORMACJA NR 183 z dnia 7 października 2025r. – spotkanie Przewodniczących OSEiR ZNP – okręg pomorski.

Siedziba ZOP ZNP – spotkanie Przewodniczących OSEiR ZNP z udziałem Pani Magdaleny Filbrandt Konspekt...

Czytaj więcej



KATEGORIE

Aktualności

NAJNOWSZE WPISY